Jak je to s osvětlením motorových vozidel na českých silnicích?
Motorová vozidla musejí být za všech okolností za jízdy osvětlena. Pokud není viditelnost snížená, svítí světly pro denní svícení, nejsou-li jimi vybavena, pak obrysovými a potkávacími světly.
Jak používat světla pro denní svícení?
Tato světla můžeme používat jen v případě nezhoršené viditelnosti. V opačném případě je třeba vždy rozsvítit minimálně světla potkávací. Ze zákona o silničním provozu vyplývá, že se tak má stát nejen za tmy, ale také ve dne, když sněží, hustě prší či je mlha. A samozřejmě také v případě, že vjedeme do tunelu, na což řidiči často zapomínají.
Dodatečná montáž světel pro denní svícení. Na co si dát pozor?
Výhody světel pro denní svícení jsou nesporné. Šetří pohonné hmoty a xenonové výbojky či žárovky ve světlech. Motoristé si je mohou dodatečně namontovat i na starší vozidla. Musí se však jednat o světla, která jsou k dennímu svícení určena, což není žel vždy dodržováno. Ta správná světla poznáme tak, že na jejich krycím skle bude kromě homologační značky vylisována značka „RL“. V opačném případě se bude jednat o tzv. poziční světla, která se nejčastěji umisťují na autobusy a nákladní automobily ke zdůraznění jejich rozměrů. Poziční světla mají oproti těm denním pětkrát nižší svítivost, a pokud bychom je namontovali na vozidlo, bylo by to pro ostatní v provozu nebezpečné. Dále platí, že na jedno vozidlo můžeme na přední část namontovat dvě světla pro denní svícení, která musí vyzařovat světlo bílé barvy. Důležité je pamatovat i na zásady správného umístění světel na vozidle a na jejich správné zapojení.
Kdy používat či naopak nepoužívat mlhovky?
Zákon o silničním provozu jednoznačně stanoví, že zadní světla do mlhy se musí používat za mlhy, sněžení či hustého deště. Problém v České republice je, že uvedený zákon neuvádí definici mlhy. Je doporučeno používat mlhová světla při dohlednosti pod 100 metrů. Zhoršené viditelnosti za mlhy je také potřeba přizpůsobit rychlost jízdy. Určitou pomůckou může být německé pravidlo, že při dohlednosti pod 50 metrů je třeba zapnout mlhovky a současně se pohybovat rychlostí do 50 kilometrů v hodině. Samozřejmě druhým extrémem je ponechání zadních mlhových světel v činnosti i tam, kde pro to není důvod. Jízda za tmy a slabšího deště za takovým řidičem je nejen velmi nepříjemná, ale kvůli oslňování i nebezpečná. Pokud je vozidlo vybaveno předními světly do mlhy, jejich používání není povinné. Používat se mohou za stejných podmínek jako zadní mlhovky. Především řidičům s delší praxí je dobré připomenout, že přední mlhovky mohou svítit jen tehdy, jsou-li současně rozsvícena potkávací světla. Někdejší kombinace s předními obrysovými světly je dnes již nepřípustná.