Recepty, které zaručeně nefungují
Mezi řidiči kolují tzv. zaručené recepty, jak se udržet za volantem fit. Jejich účinek však nebývá nijak zázračný. Tak třeba krátké otevření oken vozidla za jízdy může vzduch v kabině osvěžit, účinek je ale velmi slabý a krátkodobý. Vypití kávy či jiného nápoje s obsahem kofeinu účinkuje jen chvíli. Někteří řidiči jsou přesvědčeni, že dovedou únavu přemoci vůlí. Bohužel ani to není pravda. Při delším přepínání se může vystavit tragický účet nehoda vlivem mikrospánku. Poslech hlasité hudby také nepatří mezi osvědčené prostředky, navíc řidiče ve zvýšené míře rozptyluje. Určitě nelze doporučit ani kouření za volantem. Okamžitý účinek je v podstatě nulový, a navíc se velmi rychle dostaví unavující vliv zvýšené koncentrace oxidu uhelnatého v krvi řidiče.
Co lze naopak doporučit
Nezastupitelnou roli při prevenci nehod pod vlivem únavy mají pravidelné krátké přestávky, řekněme po dvou hodinách jízdy. To jistě ocení i spolucestující. Vybrat je třeba klidné a bezpečné místo. Všichni by měli vystoupit z vozidla, protáhnout se, něco malého sníst a doplnit potřebné tekutiny. Určitě nezapomeneme ani na pořádné provětrání kabiny auta. Pokud to bude jen trochu možné, řidiči by se za volantem měli vyměnit. V opačném případě řidiči prospěje krátké zdřímnutí v délce 15 až 20 minut. Pokud se spánek nedostaví, není třeba být nervózní. I krátká relaxace může být velmi osvěžující.
Na pozoru by se měli mít i motocyklisté
Únava následkem nedostatečného spánku je nebezpečná nejen pro řidiče automobilů, ale i pro motocyklisty. Francouzská Nadace VINCI Autoroutes zveřejnila zjištění, ke kterým došli specialisté dvou vysokých škol, konkrétně l’Institut de recherche biomédicale des armées (IRBA) a Centre du sommeil et de la vigilance de l’Hôtel-Dieu, Université Paris Descartes. Již po 50 minutách jízdy významně narůstá výskyt jezdeckých chyb motorkářů.
Konkrétně se jedná o následující zjištění:
- Riziko pádu ze stroje se zvyšuje 14×.
- Pravděpodobnost, že motocyklista překročí maximálně povolenou rychlost jízdy, je 2× vyšší.
- Změna pozice stroje v jízdním pruhu je 2,6× vyšší.
- Pravděpodobnost nepovoleného přejetí podélné čáry se zvyšuje 2× a trvá 3× déle než u odpočinutého řidiče.
- Pravděpodobnost, že řidič projede červenou na semaforu nebo zapomene dát blinkr je vyšší 1,5×.