Únava z horka je nebezpečná
Zvláště náchylní k chybnému jednání pod vlivem únavy z horka jsou mladí lidé ve věku do 25 let, dále pak jedinci trpící poruchami spánku či pracující na směny. Únava se negativně podepisuje i na výkonech profesionálních a dálkových řidičů. Zvýšené riziko vzniku nehody vlivem únavy hrozí v hlubokých nočních hodinách, konkrétně od druhé do páté hodiny ranní. Únava však může řidiče zaskočit i během dne, a to nejčastěji mezi třináctou a patnáctou hodinou.
Opatrní by ovšem měli být i řidiči amatéři, kteří v době letních dovolených vyrážejí na dlouhé cesty. Pro řidiče, kteří nejsou zvyklí na jeden zátah překonávat mnohasetkilometrové vzdálenosti po často přetížených silnicích a po dobu mnoha hodin se koncentrovat na řízení vozidla, může taková dlouhá cesta na dovolenou představovat opravdu vážné nebezpečí. Podle německé společnosti Dekra čtyřhodinová jízda bez přestávky prodlužuje reakční časy řidičů o plnou polovinu, současně se dvakrát zvyšuje riziko účasti na dopravní nehodě. Avšak po šestihodinovém řidičském maratonu je toto riziko vyšší až 8×. Pocit absolutního bezpečí pro unavené řidiče je falešný zvláště na dálnicích. Dle francouzské Association Prévention Routière tam právě oni způsobí každou třetí tragickou nehodu.
Jak cestovat bezpečně v horkém počasí?
Před delší cestou je třeba se dobře vyspat. Pozor především na delší spánkový dluh. Je dobré vyvarovat se těžkých jídel. Současně je třeba dbát na dostatečný příjem tekutin. Už lehká dehydratace má na výkon řidiče stejný vliv jako alkohol v jeho krvi ve výši nad 0,8 promile. Riziko zavinění nehody vzrůstá zhruba sedminásobně. Ani v zemích, kde je určitá tolerance alkoholu v krvi řidičů, není dobré podlehnout pokušení usednout za volant, byť jen po vypití malého piva či sklenky vína. V kabině vozidla by měla být příjemná teplota, tedy ani horko, ani mrazivý chlad. Dlouhá monotónní jízda po dálnici, pohled upřený do dáli, pravidelně se míhající přerušované čáry vodorovného značení, to vše může být uspávající. Je dobré tu a tam na chviličku přejet očima ze strany na stranu. Nezastupitelnou roli při prevenci nehod pod vlivem únavy sehrávají pravidelné krátké přestávky, řekněme po dvou hodinách jízdy. To jistě ocení i spolucestující. Vybrat je třeba klidné a bezpečné místo. Všichni by měli vystoupit z vozidla, protáhnout se, něco malého sníst a doplnit potřebné tekutiny. Určitě nezapomeneme ani na pořádné provětrání kabiny vozidla. Pokud to bude jen trochu možné, řidiči by se za volantem měli vyměnit. V opačném případě řidiči prospěje krátké zdřímnutí v délce 15 až 20 minut. Pokud se spánek nedostaví, není třeba být nervózní. I krátká relaxace může být velmi osvěžující.