Co je zastavení a co stání?
Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu, která je nezbytně nutná k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob a také nezbytně nutná doba k neprodlenému naložení nebo složení nákladu. Musí se jednat opravdu o dobu nezbytně nutnou. Pokud však například řidič uvede vozidlo do klidu a bude čekat na příchod pasažérů, půjde o stání. Stáním je tedy uvedení vozidla do klidu nad dobu povolenou pro zastavení.
Řidič zajíždějící za účelem zastavení či stání k okraji silnice či k chodníku vždy dává příslušné znamení o změně směru jízdy. Pokud od okraje silnice či od chodníku opět vyjíždí, také dává znamení o změně směru jízdy, navíc nesmí ohrozit ostatní účastníky silničního provozu.
Kde smí řidič zastavit či stát?
- Na silnici, kde se jezdí obousměrně, smí řidič zastavit či stát zásadně jen vpravo ve směru jízdy, a to co nejblíže k jejímu okraji. V jednosměrce však smí zastavit či stát vpravo i vlevo.
- Dále pak platí, že zastavit i stát lze jen v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem silnice. V obci však smějí vozidla o celkové hmotnosti do 3,5 tuny zastavit i stát také kolmo či šikmo k okraji silnice. Mohou dokonce i zastavit ve druhé řadě, tedy vedle již parkujících vozidel u okraje silnice. V obou případech je to možné jen za předpokladu, že nedojde k ohrožení bezpečnosti, a dokonce ani plynulosti silničního provozu. Odstavená vozidla tedy nesmějí ostatním účastníkům silničního provozu nijak vadit.
Dopravní značení
Zastavení i stání mohou zakázat příslušné dopravní značky. Zdaleka ne každý však ví či přinejmenším respektuje pravidlo, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy. Tedy na obousměrné silnici musí zůstat vedle stojícího vozidla volně průjezdná vozovka o šířce nejméně 6 metrů (v jednosměrce přirozeně postačí 3 metry). Pro zastavení platí méně přísné pravidlo. Zde postačí i na obousměrné komunikaci 3 metry pro oba směry jízdy dohromady, tedy celkově 3 metry. Mnoho řidičů tato pravidla nerespektuje, většinou chybně argumentují tím, že tam nebyly příslušné zákazové značky. Zastavení i stání je zakázáno také tam, kde by mezi dopravní značkou „Podélná čára souvislá“ či nástupním ostrůvkem nezůstal volný alespoň jeden jízdní pruh o šířce minimálně 3 metry (tento zákaz platí už ve vzdálenosti kratší než 5 metrů od začátku a konce plné čáry či ostrůvku).
Kde dále řidiči nesmějí zastavit či stát?
- Zásadně nikdy tam, kde by tím byla ohrožena bezpečnost silničního provozu.
- Zákon o silničním provozu následně přesně uvádí i celou řadu konkrétních míst, kde řidiči nesmějí ani zastavovat, ani stát. Jedná se o nepřehlednou zatáčku a v její těsné blízkosti, most, tunel, přechod pro chodce a 5 metrů před ním, křižovatku a blíže než 5 metrů před a za ní (vyjma v obci na křižovatce tvaru „T“ na protější straně), připojovací ani odbočovací pruh, tam, kde by došlo k zakrytí svislé dopravní značky.
- Zastavit a stát řidiči nesmějí na chodníku. Platí, že chodník smějí užívat jen chodci, nikdo jiný. Něco jiného samozřejmě bude, pokud dopravní značky částečné či úplné stání na chodníku povolí (jedná se o dopravní značky IP 11d, 11e, 11f a 11g). Takové stání ovšem není pro každého. Takto nesmějí například stát vozidla o celkové hmotnosti vyšší než 3,5 tuny, protože chodníky nejsou pro stání těžkých vozidel určeny. Pokud řidič vjede na chodník v rozporu s pravidly silničního provozu, může ho poškodit, což s sebou kromě pokuty ponese i povinnost uhradit případnou nemalou materiální škodu.
- Mnoho řidičů také nepamatuje na to, že na silnicích I. třídy a za snížené viditelnosti II. a III. třídy je mimo obec zakázáno zastavení a stání jinde než na označených parkovištích. (O jakou třídu silnice jde, poznáme podle dopravní značky IS 16b – číslo od 1 do 99 je silnice I. třídy, trojciferné číslo označuje silnici II. třídy, silnice III. třídy se zpravidla neoznačují.)
- Dále je pak zakázáno stát na dopravním okruhu označeném značkou IP 1, krátce zastavit je však možné.
Zabezpečení vozidla při stání
Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu a také aby je nemohla neoprávněně užít jiná osoba. To znamená vozidlo řádně uzamknout, nenechávat klíčky v zapalování a zavřít všechna okna.