Nastavení sedadla řidiče a zpětných zrcátek
Základem je správné sezení za volantem. A správná posloupnost příslušných úkonů. Jako první je třeba seřídit sedák, a to tak, že po plném sešlápnutí brzdového pedálu je pravá noha lehce pokrčená. Sedět příliš blízko je velmi nepohodlné, opačný extrém může být především v krizových situacích nebezpečný. Je třeba pamatovat na to, že pedály ovládáme chodidlem, nikoliv pohybem celé dolní končetiny. Následuje seřízení opěradla sedačky. Správná pozice je taková, že položíme-li obě ruce na volant do tzv. pozice tři čtvrtě na tři, budou ruce lehce pokrčené. Sedět příliš blízko či daleko znamená velké problémy při ovládání volantu. Pokud je to možné, dále nastavíme bezpečnostní pás do pozice odpovídající výšce a tělesné konstituci řidiče. Jeho horní část nesmí být příliš nízko, nesmí ho však ani škrtit na krku. Následuje nastavení opěrky hlavy. Její horní část by měla být 5 centimetrů nad temenem hlavy. Tělo v případě nehody totiž vykonává také pohyb vzhůru, a pokud je opěrka příliš nízko, dochází při zpětném pohybu hlavy k poškození krční páteře. Poté je třeba pečlivě nastavit zpětná zrcátka. Obě vnější a také vnitřní. Díváme se do maximálně možné vzdálenosti, okolí vozidla a jeho boky musíme vidět ve vnějších zrcátkách jen v minimální nutné míře.
Oblečení a obuv
Důležité je pamatovat na pohodlné oblečení, které řidiče neomezuje v ovládání vozidla a ani mu nijak nevadí. Boty by měly být maximálně pohodlné. Ideální jsou lehké mokasíny či tenisky. Správná obuv řidiči nijak nevadí, je pohodlná a tenká podrážka zajistí dostatečný cit chodidel na pedálech. Na to je třeba pamatovat zejména v zimě. Jakmile se interiér vozidla trochu prohřeje, je třeba odložit zimní bundu či kabát. A lehké boty se vyplatí vozit celoročně v zavazadlovém prostoru vozidla.
Obvyklá praxe
Zkušenost ukazuje, že mnozí řidiči neumějí správně nastavit svou pozici za volantem. Je běžné, že zpětná zrcátka mají špatně nastavená (pokud vůbec). Mnohdy se sice snaží mít vše v optimální pozici, ale seřizování dělají ve špatném pořadí. Typicky napřed pečlivě nastaví zpětná zrcátka a teprve poté hledají optimální pozici za volantem. V zimním období mnozí řidiči řídí své vozidlo i na delší vzdálenosti v těžkém zimním oblečení. Mohutný zimní kabát či bunda šoféra omezují v bezpečném ovládání vozu a navíc přispívají k jeho únavě. Řidiči podceňují i správné obutí. A to může být rovněž velmi nebezpečné. Ve Velké Británii provedli průzkum zaměřený na vliv, jaký má správná obuv na řízení vozidla. Celých 27 % respondentů z řad řidičů přiznalo, že měli v důsledku nevhodné obuvi při řízení vozidla potíže. Dalších 5 % uvedlo, že nevhodná obuv měla za následek vznik nebezpečných situací, či dokonce vedly k dopravní nehodě. Podle údajů automobilky Citroën průměrný řidič v EU během své řidičské praxe musí ve 142 případech intenzivně brzdit, aby zabránil kolizi. Správná obuv může rozhodnout o tom, zda se opravdu podaří zabránit nehodě a bezpečně vůz zastavit.